Kötelező tachográfcsere: Két hónapos bírság moratórium
A tachográfok cseréjére vonatkozó szabályozás fontos változásokat hoz a fuvarozók számára, amelyek betartása kulcsfontosságú a gördülékeny működés érdekében. Az IRU legfrissebb közleménye ebben a folyamatban nyújt segítséget.
Az IRU (Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület) közleménye szerint 2024. december 31. a tachográfcserére vonatkozó határidő továbbra is érvényben marad. Ugyanakkor a szervezet jelezte, hogy 2025 február 28-ig türelmi időszakot biztosítanak, amely alatt nem szabnak ki bírságot a cserére vonatkozó kötelezettség elmulasztása miatt. Ez a lépés lehetőséget ad a fuvarozóknak, hogy felkészüljenek az új előírásoknak való megfelelésre anélkül, hogy azonnali pénzügyi szankciókkal kellene szembenézniük. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez a halasztás kizárólag a bírságokra vonatkozik, és nem a tachográfcsere elvégzésének határidejére!
Az IRU által kiadott közlemény:
A tagállamok konszenzusra jutottak a tachográf utólagos beszerelésére vonatkozó türelmi időszakról
Az IRU (Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület) támogatja a tagállamok Közúti Közlekedési Bizottságban hozott döntését, miszerint két hónapos türelmi időt vezetnek be az EU közelgő kötelező utólagos beépítés határidejére. Ez kritikus támogatást nyújt az üzemeltetők számára, amelyre sürgősen szükségük van.
Az IRU felhívását követően, amely arra az egyértelmű bizonyítékra épült, hogy a fuvarozók jelentős része nem lenne felkészülve, hogy az intelligens tachográf 2. verziójával (G2V2) való utólagos felszerelés késedelme miatt január 1-jétől folytatni tudja a határokon átnyúló műveleteket, az Európai Bizottság azt javasolta, hogy az uniós tagállamok 2025. január 1-jétől 2025. február 28-ig két hónapos türelmi időszakot alkalmazzanak. E türelmi idő alatt azok a fuvarozók, akiknél még nem történt meg a csere, nem kell szankciókkal szembenézniük. Ehelyett további erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmüket az utólagos beszerelésre vonatkozó követelményre.
Az uniós tagállamok a héten a Közúti Közlekedési Bizottság rendkívüli ülésén konszenzusra jutottak a türelmi idő megadásáról. Az intézkedés célja, hogy segítse az üzemeltetőket és a gyártókat az utólagos beszereléssel kapcsolatos elmaradások kezelésében, valamint a határokon átnyúló szállítás és az uniós ellátási láncok megzavarásának minimalizálásában.
Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója elmondta: „Ez egy döntő fontosságú és időszerű döntés az iparág számára, és köszönjük Tzitzikosztasz biztosnak, hogy megbízatásának kezdetén határozott vezetői és pragmatikus hozzáállást tanúsított azzal, hogy beleegyezett abba, hogy a tagállamok részt vegyenek ezen a találkozón, hogy ilyen fontos döntést hozzanak. Azzal, hogy a jogi határidők betartása érdekében példátlan mozgósítást mutató fuvarozók előtt álló operatív kihívásokkal foglalkozott, a Bizottság és az uniós tagállamok egyértelmű megértést tanúsítottak a mobilitási és logisztikai lánc létfontosságú szerepe iránt, amelyet az európai gazdaság működésének fenntartásában betölt.”
„Ez a türelmi idő nemcsak a megfelelés támogatására szolgál, hanem az uniós mobilitás védelmére is, és biztosítja a határokon átnyúló szállítási szolgáltatások zavartalan áramlását. Ez a döntés kiegyensúlyozott és konstruktív megközelítést képvisel, mivel az üzemeltetőknek elegendő időt biztosít a járművek utólagos beépítéséhez, miközben fenntartja az ellátási lánc folyamatosságát” - tette hozzá.
Mit jelent ez az iparág számára:
- Működés folyamatosságát: Biztosítja, hogy a járművek a türelmi idő alatt is folytathassák a határokon átnyúló műveleteket, megelőzve ezzel az uniós ellátási láncok fennakadását.
- A megfelelés támogatása: További időt biztosít a fuvarozóknak a járművek utólagos beszerelésére, miközben fenntartja a kulcsfontosságú piacokra való bejutást.
- Ipari együttműködés: Erősíti az üzemeltetők, a műhelyek és a döntéshozók közötti együttműködést a jogszabályi követelmények hatékony teljesítése érdekében.
Az IRU továbbra is teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy támogassa a fuvarozókat az utólagos beszerelésre vonatkozó követelmények teljesítésében.
Ezt a sajtóközleményt 24.12.21-én frissítették.
FORRÁS:
https://www.iru.org/news-resources/newsroom/member-states-reach-consensus-grace-period-tachograph-retrofitting
További információ az MKFE oldalán: